The Order of Preachers through the collection of the Museum of Fine Arts of Seville

Authors

  • Ángel García Martínez Facultad de Teología San Vicente Ferrer (Valencia)

Keywords:

Order of Preachers, Art, Charisma, Museo de Bellas Artes, Sevilla

Abstract

For the visitor to the Museum of Fine Arts of Seville, the extensive Dominican presence in its collections (not only in number, but also in quality) cannot go unnoticed. Many of these pieces come from convents that the Order of Preachers had in the city until its extinction due to the disentailment laws of the 19th century. Thus, in their day they had the function of instructing and edifying both in the Catholic faith and in their own charisma to all who contemplated them: Dominicans and sympathizers, friars and nuns, novices and elders. We propose to recover this reading of the works, developing in the following pages a route that helps Dominicans of today to "listen", as the Dominicans of yesterday did, the teachings that the most excellent pieces that our older brothers have left us want to transmit to us.

References

Camille, Michael, Arte gótico. Visiones gloriosas, Madrid, Akal, 2005.

Cano Rivero, Ignacio, Hermoso Romero, Ignacio y Muñoz Rubio, Mª del Valme (coords.), Montañés, maestro de maestros, Junta de Andalucía: Consejería de Cultura y Patrimonio Histórico, 2019.

Cano Rivero, Ignacio, Muñoz Rubio, Mª del Valme, Izquierdo Moreno, Rocío y Marqués Ferrer, Virginia, Museo de Bellas Artes de Sevilla. Guía oficial, Junta de Andalucía: Consejería de Cultura, 2009.

Gómez García, Vito-Tomás (ed.), Santo Domingo de Guzmán. Escritos de sus contemporáneos, Madrid, Edibesa, 2011.

González García, Teodoro, San Telmo, en https://dbe.rah.es/biografias/20726/san-telmo [Consultado el 21-6-2023]

Huerga Teruelo, Álvaro, Los dominicos en Andalucía, Sevilla, San Vicente, 62, 1992.

Larios Ramos, Antonio, «Los dominicos y Sevilla», en Órdenes y congregaciones religiosas en Sevilla, dirs. Enrique Barrero González e Ismael Martínez Carretero, Sevilla, Ateneo de Sevilla y Fundación Cajasol, 2008, pp. 69-93.

López López, Pablo, «Estética de la apoteosis. Zurbarán ante Tomás de Aquino», en Estudios filosóficos, vol. 50, n. 144 (2001), pp. 329-354.

Malo Lara, Lina, Juan del Castillo, pintor en la Sevilla del siglo XVII, Sevilla, Diputación de Sevilla. Servicio de Archivo y Publicaciones, 2017.

Marqués Ferrer, Virginia (coord.), Pacheco. Teórico, artista, maestro, Junta de Andalucía. Consejería de Cultura, 2016.

Pacheco, Francisco, Arte de la pintura, su antigüedad y grandezas, Madrid, Imprenta de Manuel Galiano, 1866, segunda edición de Gregorio Cruzada Villaamil, 2 tomos.

Pérez Sánchez, Alfonso Emilio, Pintura barroca en España. 1600-1750, Madrid, Ediciones Cátedra, 2010, 6ª edición.

Pleguezuelo Hernández, Alfonso y Fernández Aguilera, Sebastián, «Cristóbal de Augusta y los azulejos de las salas de las Fiestas del Real Alcázar», Apuntes del Alcázar de Sevilla, n. 20 (2020), pp. 108-125

Real Decreto del 9 de marzo de 1836, Gaceta de Madrid nº 444 (10-8-1836) [Obtenido de <https://www.boe.es/diario_gazeta/hemeroteca.php?a=1836&m=3&d=10>]

Roldán Salgueiro, Manuel Jesús, Iglesias de Sevilla, Córdoba, Editorial Almuzara, 2015.

Valdivieso, Enrique (coord.), Zurbarán. IV Centenario, Junta de Andalucía: Consejería de Cultura, 1998.

Valdivieso, Enrique, La escuela de Murillo. Aportaciones al conocimiento de sus discípulos y seguidores, Sevilla, Editorial Universidad de Sevilla, 2018

Velázquez Gallego, Joaquín, Los paneles cerámicos "Escudo de los Pérez de Guzmán, Duques de Medina Sidonia", de Hernando de Valladares, en el Vestíbulo del Museo de Bellas Artes, en <http://explicartesevilla.blogspot.com/2021/01/los-paneles-ceramicos-escudo-de-los.html> [Consultado el 20-06-2023]

Published

2024-12-18

How to Cite

García Martínez, Ángel. (2024). The Order of Preachers through the collection of the Museum of Fine Arts of Seville. Archivo Dominicano, 45, 217–252. Retrieved from https://archivodominicano.dominicos.org/ojs/article/view/491

Issue

Section

Artículos