A painting by Juan Carreño de Miranda in the «Mother of God» convent in Toledo
Keywords:
Convents, dominicans, Toledo, paintings, Juan Carreño de Miranda, testamentary clausesAbstract
The convent of the Mother of God of Toledo, of Dominican nuns, was a very well located and equipped institution in Toledo. Its long history allowed it to accumulate a large amount of properties and real estate and furniture, certainly not insignificant. Among all of them, we came to know that there was a painting by Juan Carreño de Miranda of Nuestra Señora de la Soledad, the product of the institution of a pious memory by the cleric Sebastián de la Cruz Agramonte
References
Dominicas. VIII centenario, Albacete, dir. José Domingo Delgado Bedmar, coord. Palma Martínez-Burgos García, Empresa Pública “Don Quijote de la Mancha 2005, S.A.”, 2007.
Giménez López, Enrique, «Los corregimientos de capa y espada como retiro de militares. El ejemplo de las Cinco Villas de Aragón en el siglo XVIII», Revista de Historia Jerónimo Zurita, 63-64 (1991), pp. 171-189. ISSN 0044-5517.
González Santos, Javier «Una hipótesis acerca del nacimiento de Juan Carreño de Miranda y otras notas carreñistas», Liño: Revista anual de Historia del Arte, 6 (1986), pp. 33-58.
Gutiérrez Torrecilla, Luis M., «Aproximación a la historia de la Universidad de Alcalá (siglos XVI-XIX)», Revista de Historia y Arte (1994), pp. 15-37.
Martínez Caviró, Balbina, Conventos de Toledo. Toledo, castillo interior, Madrid, El Viso, 1990.
de Mingo Lorente, Adolfo, «Otro centenario de artistas en 2014: Obra toledana de Francisco Rizi (1614-1685) y de Juan Carreño de Miranda (1614-1685)», Revista Archivo Secreto, 6 (2015), pp. 230-247.
Navarrete Prieto, Benito, Carreño de Miranda en el Museo de Bellas Artes de Asturias, Oviedo, Museo de Bellas Artes de Asturias, 2015.
Orso, Steven N., «On the model for Juan Carreño de Miranda’s Paintings of the “Virgen de la Soledad”», Source: Notes in the History of Art, 19, 4 (2000), pp. 36-41. https://doi.org/10.1086/sou.19.4.23206953
Pérez Sánchez, Alfonso E., Juan Carreño de Miranda (1614-1685), Avilés, Ayuntamiento, 1985.
Pérez Sánchez, Alfonso E., Carreño, Rizi, Herrera y la pintura madrileña de su tiempo (1650-1700), Madrid, Ministerio de Cultura, 1986.
Pérez Sánchez, Alfonso E., Pintura barroca en España (1600-1750), Madrid, Cátedra, 2010. Edición actualizada por Benito Navarrete Prieto.
Sánchez de Madariaga, Elena, «La Virgen de la Soledad. La difusión de un culto en el Madrid barroco», en La imagen religiosa en la Monarquía hispánica. Usos y espacios, Estudios reunidos y presentados por María Cruz de Carlos, Pierre Civil, Felipe Pereda y Cécile Vincent-Cassy, Madrid, Casa de Velázquez, 2008, pp.219-240.
Serrano Rodríguez, Eugenio, «Piedad, nobleza y reforma. La fundación del Monasterio de Madre de Dios en Toledo (1483)», Archivo Dominicano: Anuario, XXXIII (2012), pp.213-237.
Valseca Castillo, Ana, «La limosna de Juan Francisco de Gastañaduy Uriarte para el convento de la Madre de Dios de Toledo», Archivo Dominicano, XLIV (2023), pp. 51-69.
Herramientas web
Biblioteca Digital Hispánica: http://bdh-rd.bne.es/viewer.vm?id=0000202167&page=1
Pares 2.0: https://pares.mcu.es/ParesBusquedas20/catalogo/search
Universidad de Navarra: https://www.unav.edu/noticias/-/contents/05/04/2022/la-imagen-de-la-soledad-en-las-artes-y-algunos-ejemplos-en-navarra/content/lovPblW1fC70/37977322
Red Digital de Colecciones de Museos de España: http://ceres.mcu.es/pages/Main
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright.
- The texts published in this journal are – unless indicated otherwise – covered by the Creative Commons Spain Attribution 4.0 licence. You may copy, distribute, transmit and adapt the work, provided you attribute it (authorship, journal name, publisher) in the manner specified by the author(s) or licensor(s). The full text of the licence can be consulted here: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).